"Ne každé zlato třpytívá se,
ne každý, kdo bloudí je ztracený.
Stáří, když silné je, neohýbá se,
mráz nespálí hluboké kořeny.

Z popela oheň znovu vzplane,
ze stínů světlo vzejde náhle,
až zkují ostří polámené,
nekorunovaný zase bude králem."
- J. R. R. Tolkien - Aragorn

Waldorfské lyceum

28. dubna 2010 v 13:23 | Ettelëa |  Nejrůznější bezvýznamné řeči
Zjistila jsem, že spousta z vás neví, co je to Waldorfské lyceum a jelikož jsem tam dnes odeslala zápisový lístek, ta to trochu vysvětlím.

Pro začátek tu je otázka, co to vůbec je to lyceum? Lyceum je něco mezi střední školou a gymplem. Většinou je stejně těžké jako gympl (někdy je i těžší) ale je většinou nějak konkrétněji zaměřené, např. Přírodovědné lyceum je vlastně něco jako gympl, akorát jsou tam ještě odborné předměty, které na gymplu nenajdete. A teď k tomu Waldorfskému.... Je to velice zajímavá škola, kde je úplně jiný styl výuky. Dbá se tam na přirozený rozvoj žáků, jsou vedeni k samostatnosti a tvořivosti. Ale pozor! nemyslete si, že je to nějaká zvláštní škola, pro méně chápavé. Naopak! Tady je několik úryvků, samozřejmě je nemusíte číst celé, ale pokud o tom něco chcete vědět tak si aspoň kousek přečtěte....

Vedle tradičního obsahu (vzdělávací program waldorfských škol v Čechách naplňuje vzdělávací standardy vydané Ministerstvem školství) má waldorfská škola zajišťovat všestranný rozvoj dítěte v praktických a uměleckých oborech - učební plán waldorfských škol je velmi bohatý. Je tím zohledněna skutečnost, že schopnosti nadání dětí se velmi odlišují. I proto tu nalezneme vedle "tradičních" předmětů např. i knihařství, pletení, tkaní, zahradnictví, zeměměřičství, atd. Touto rozmanitostí nabídky se chtějí učitelé waldorfských škol co nejvíce přiblížit stavu, kdy každé dítě pro sebe najde v učebním plánu něco v čem bude mít šanci vyniknout - zužuje se tak rozdíl mezi méně a více nadanými nebo zručnými.

.......

Výkony žáků nejsou motivovány známkovým hodnocením, ale živým zájmem o probíranou látku. Vysvědčení na konci školního roku mají formu slovního hodnocení, které charakterizuje všechny přednosti a nedostatky dítěte, jeho pokroky i obtíže v uplynulém školním roce. Pro život a práci ve waldorfských školách platí zásada, že spolupráce žáků jasně převažuje nad jejich vzájemnou soutěživostí.

.......

V učebním plánu waldorfských škol je také patrná snaha dosáhnout souladu mezi vědou, uměním a duchovními hodnotami. Právě tento soulad pravdy (vědy), krásy (umění) a dobra (duchovních hodnot) se má stát základem pro vhodné vzdělání.

........

Vyučování hlavních předmětů (matematika, mateřský jazyk a literatura, čtení, fyzika, chemie, přírodopis, dějepis, zeměpis a další) probíhá v tzv. epochách - dvouhodinový vyučovací blok, který se ještě dále dělí na část rytmickou, vyučovací a vyprávěcí, je monotematický a po dobu 3 až 4 týdnů při něm učitel rozvíjí jedno dané téma (např. matematické operace, stavba domu, dějiny Řecka). Další předměty (jazyky, tělesná, pracovní a hudební výchova, eurytmie apod.) se již vyučují v klasických vyučovacích hodinách. I při nich se však učitel snaží zachovat rozčlenění na část rytmickou - plnou říkadel a písniček, část vyučovací, ve které se probírá nová látka a jakousi vyprávěcí část, která by měla třídu zklidnit a harmonizovat.

........

Dalším specifikem waldorfských škol je absence učebnic. Jejich roli plní materiály, které si učitel sám, ev. ve spolupráci s kolegy vybírá nebo vytváří. Knihy mohou být doplňkem (např. cvičebnice a atlasy), nikoli hlavním prostředkem výuky, neboť postrádají vztah ke konkrétní pedagogické situaci a svou strnulostí nevyhovují dynamickému postupu a momentálnímu stavu třídy. Velký význam je v této souvislosti přikládán žákovským pracovním a epochovým sešitům, které jsou vypracovány s velkou pečlivostí a žákům při přípravě učebnice nahrazují.

........

Waldorfští učitelé usilují o výchovu svobodných lidí (u nichž byly svobodně rozvinuty jejich přirozené potenciality), nevštěpují jim tedy určitý světový názor. Spíše usilují o rozvinutí vloh svých svěřenců do té míry, aby tito byli v dospělosti schopni vlastní orientace, samostatného, odpovědného a sociálně pozitivně zaměřeného jednání.

(čerpáno z: http://www.iwaldorf.cz/wald_ped.php?menu=ped-owa)
 

1 člověk ohodnotil tento článek.

Komentáře

1 iness iness | Web | 28. dubna 2010 v 13:56 | Reagovat

jé tak to musí bejt docela těžká škola co? ale vypadá děsně zajímavě!

2 Lorane Lorane | Web | 28. dubna 2010 v 15:10 | Reagovat

Hm tuhle školu neznám ale vypadá dobře

3 Lily Addams Lily Addams | Web | 28. dubna 2010 v 17:21 | Reagovat

Zní to dobře, myslím, že by se mi tam líbilo....škoda, že jsem se o něčem takovém nedozvěděla dřív...

4 vivienne vivienne | Web | 28. dubna 2010 v 18:45 | Reagovat

vypadá to zajímavě

5 Jojo Jojo | Web | 30. dubna 2010 v 21:58 | Reagovat

máš moc pěkný blog!!!! :-)

6 thereskaaaaa thereskaaaaa | Web | 2. května 2010 v 0:32 | Reagovat

O škole tohoto názvu slyším prvně :) Každopádně musím říct, že podle ukázek to vypadá vážně zajímavě

7 Jojo Jojo | Web | 2. května 2010 v 12:48 | Reagovat

Jo ráda i tě řidám, tvůj blog je taky moc zajímavý.
A co je Waldorfské lyceum jsem opravdu až doteď nevěděla, ale myslím, že to tam může být super.:)

8 Vendee Vendee | Web | 3. května 2010 v 18:38 | Reagovat

Tam to vypadá zajímavě, ještě jsem o tom teda neslyšela...

9 Schimi ^_^ sb♥ Schimi ^_^ sb♥ | Web | 4. května 2010 v 14:51 | Reagovat

vau a to existuje..? :D Mě to připadá jak z jinýho světa :D Ale určitě musí bejt jediná v čr. Slovo ,,lycencum" sem viděla poprví na jednom blogu a hned sem si udělala obrázek škola tipu harvárd :D V mim okolí (pardubický kraj) sem fakt nic takovýho neviděla to musí bejt v Praze ne? Pro mě by tadle škola neměla význam stejně jako normální gympl je na dlouho a pak musíš jít na vejšku navíc by mě rodiče na nic takovýdleho nedali.

11 Ash Ash | E-mail | Web | 7. listopadu 2010 v 0:25 | Reagovat

[9]: A o to jde! Že je ,,jiná,,. To je na ní to skvělé!

12 Ash Ash | E-mail | Web | 9. listopadu 2010 v 21:37 | Reagovat

Eteleëo, mohu se zeptat? Na jakém waldorfu (v jakém městě), jsi? (sorry, že se ptám přes komentář...)

13 Many Many | Web | 5. října 2011 v 17:01 | Reagovat

Právě se na ní chci přihlásit

14 Many Many | Web | 10. října 2011 v 18:16 | Reagovat

ahoj ty chodíš na waldorfský lyceum,mohla by si mi o něm něco napsat,chystám se tam taky akorát v Praze a polovina mě od toho doraziju a polovina at tam jdu.Jakej máš názor nq tu školu a na celou ty pedagogiku,Ty jsi šla z normální základky a nebo z waldorfský?Kdyby sise mohla rozhodnout znova šla by si tam?
Předem díky,napiš mi prosííííííííííím na blog nemůžu se rozhodnout jestli tam mam jít:)

15 Many Many | Web | 10. října 2011 v 20:12 | Reagovat

Moc ti děkuju za odpověd napsala jsem ti další otázky na wordpress :) díky:)Jetě jsem se na něco chtěla zeptat,ale jaksi sem zapomněla na co,já si vzpomenu a pak napíšu:)Jo,že o warldorfu píšu referát a tak jsem se chtěla zeptat na nějakou zajímavost a obráek,nikde jsme ho nesehnala díky:)

16 AFreequeusebra AFreequeusebra | E-mail | Web | 25. srpna 2017 v 16:14 | Reagovat

Four to five servings of this liquid must be consumed per week to have the desired result.  Thus, if the muscles inside the penile area are relaxed, more blood will enter in the penis and a harder erection will occur.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama